mandag den 19. marts 2012

Åbent brev til LOC

Kære LOC,

Jeg har stor respekt for dig som rapper, kunstner, musiker og som ”produkt/brand”. Jeg synes du har taget nogle modige og intelligente valg i din snart 10 år lange karriere, og jeg synes sågar det var fantastisk, at du valgte at blive dommer i Voice, selvom det højst sandsynligt mere var pengene end udfordringen, der gjorde udfaldet. Jeg synes også i udgangspunktet, at det er cool at lave en kommerciel aftale med TDC om dit nye album. MEN jeg synes du agerer uden nogen form for respekt og ekstremt egoistisk, når du sviner den branche, der har været med til at skabe din karriere og dit brand, til, for at retfærdiggøre dit valg. At du prøver at dække dig ind og beskytte dig selv mod dit valg og vender din åbenbare usikkerhed ud mod en branche, der i de sidste 10 år og til stadighed er i gang med en omstillingsproces, er ganske enkelt uretfærdigt. Musikbranchen er i modsætning til telebranchen eller andre brancher, interesseret i at skabe stor musik, store kunstnere og store brands/produkter og ikke kun høste frugterne når tingene er skabt. Hvor mange penge tror du TDC bruger på udvikling af ny dansk musik? Jeg gætter på 0! TDC er jo ikke interesseret i dig som rapper, kunstner og musiker, eller din musik for den sags skyld. De interesserer sig kun for dig, fordi du er kendt og fordi du er et brand. Fair nok – det skal jeg ikke stille mig til dommer over og jeg forstår så udemærket TDC. Musikbranchen og telebranchen er ganske enkelt bare ikke sammenlignelige - det glemte du vist, da du begyndte dit korstog mod dine gamle venner og støtter! Nu har du så frigjort dig for alle de succeskriterier som de fleste andre danske kunstnere, artister, musikere, musikbrands, etc er underlagt og tillykke med det….. Det ville jeg højst sandsynligt også have gjort, hvis jeg var i dine sko. Det er blot ærgerligt at du ikke besidder mandsmod og storsind nok til at stå ved dit valg, men istedet synker ned på laveste niveau og sviner dem til, der har været med til skabe, støtte og varetage din karriere. Virkelig ærgerligt!

Venligste Hilsener

Christian Backman

7 kommentarer:

  1. L.O.C. er helt sikkert glad for det han har fået ud af det, men fakta er at intet pladeselskab i Danmark, kan udfylde noget nær det potentiale L.O.C. har. Derfor er det for det første klart han smutter, som kongen af dansk rap.

    Derudover siger han det som han ser det, og man kan ikke komme udenom, at der bliver sat nogle krav ned over hovedet på de kunstnere som er i de eksisterende pladeselskaber, hvorfor man må overveje om man har bedre mulighed andre steder - som L.O.C. eksempelvis har!

    L.O.C. har gjort det rigtige ved at være ærlig - at nogle så har andre idéer om, hvordan tingene i branchen ser ud er fair.

    SvarSlet
  2. musik branchen og tele branchen er 2 alen af et stykke... go LOC! og fuck de gamle dinosaurere som aldrig har haft anden interesse i musik end at lave penge... nå ja.. og lokal radio.

    SvarSlet
  3. Musikbrancen er ikke en skid bedre end TDC eller mobilbranchen. Musikbranchen uanset om man er pladeselskab, booker, manager eller artist, handler det om at skrabe så mange penge som muligt ind. Som en artist er du bare et produkt på hylden, ikke en skid andet. Jeg har været i branchen i mange år som bagmand, hvis du ikke tager røven på folk, så kan jeg garanterer dig for at de tager røven på dig.

    Der står nogle slipse drenge på pladeselskaberne og bedømmer om du er god nok eller ej, nogle gange tager de også fejl. Vi har set det med KNA Connected, Kidd osv. ligeså snart de selv skabte sig et navn, ville alle selskaber signe dem pludseligt.

    Efter min mening har LOC gjort det rette...

    SvarSlet
  4. At gemme sig bag tasterne som anonym er....... ja det må stå ukommenteret hen!!!!

    SvarSlet
  5. Jeg prøvede, men den undlod mit efternavn i den første kommentar. Har dog lige et spørgsmål, er det her det negative L.O.C. har sagt:
    "Branchen står og råber krisetid, men i virkeligheden er det kun selskaberne som mellemled, der oplever den krise. Musikerne har jo fremgang, og der er en større efterspørgsel end nogensinde"..

    For hvis det er tilfældet, har han jo helt ret.

    SvarSlet
  6. @Anders - cool! Det var nu mest @2 & @3 jeg hentydede til. Branchen råber altså ikke krisetid mere - det stoppede for snart 5 år siden. Branchen er i opgangstid og de fleste både store og små, har vendt røde tal til sorte tal! Digitaliseringen er for længst implementeret og pladeselskaberne er ikke pladeselskaber mere, men musikselskaber, der udvikler og udgiver musik -iøvrigt som altid - men med en langt større vifte af indtægtsveje. Det er netop dén påstand fra LOC vi angriber, fordi den ikke er korrekt. LOC har lavet en fremragende deal med TDC og vi kommer til at se en masse deals á la det med store navne i fremtiden. Vores pointe er, at arbejdet op til en sådan deal jo skal varetages og det kommer TDC helt sikkert ikke til at gøre. Medmindre selvfølgelig, at de er investeringsvillige og klar på at starte et musikselskab og ansætte A&R´s, product managers, marketing managers etc..... Fantastisk hvis de gjorde, men det beviser jo bare igen at LOC tager fejl. For om det hedder Copenhagen Records, Sony eller TDC er i dén hér sammenhæng ligegyldigt..... arbejdet skal gøres no matter what!!!
    C.

    SvarSlet
  7. Hej

    Mit navn er Therese og jeg er 15 år. jeg skriver på vegne af mine venner og jeg. Vi har et band. Vi skal spille koncert sammen med en masse andre bands i forbrændingen d. 8 februar 2013, og vi ville blive super glade hvis en talentspejder eller en anden som har med profesionel musik at gøre, kunne komme og se os lidt an?
    Vi vil rigtig gerne have lidt hjælp til at kunne komme ud og spille som opvarmning for kunsnere.
    Vores band hedder Black Sun og til koncerten i forbrændningen vil vi kun spille cover versioner af andre kunstneres musik, da det er dette vi er blvet bedt om. Jeg vil også gøre opmærksom på at bandets forsanger og ene guitarist har et godt samarbejde og har skrevet og sammensat eget musik. De hedder Therese og Mathias og må også meget gerne blive set lidt an.

    Jeg håber at I vil se os lidt an eller hjælpe os med at kontakte de rigtige

    M.V.H Therese

    SvarSlet